Hallå där, Johan Örtlund och David Vessby…
nya lärare på Musiklinjen sedan i augusti. Vem är ni?
Jag heter Johan och undervisar i elbas, teori, gehör och ensembel. Just nu har jag fem elbas-elever, vilket är väldigt roligt! Jag håller också i sk G-provsensembel för de elever som ska söka till musikhögskolan. Det är många, däribland jag själv, som gått på folkhögskola för att förbereda sig för musikhögskolan.
Jag bor mitt i stan i Varberg, är värmlänning från början och har även bott länge i Västerbotten. Tidigare har jag jobbat som musiklärare på flera folkhögskolor, som Kalix, Dalkarså och S:t Sigfrid. Att undervisa har alltid legat mig varmt om hjärtat.
Vid sidan av lärarjobbet är jag även frilansmusiker. Jag spelar bas, och skriver mycket musik. Just nu tonsätter jag dikter av Grimeton-poeten Ingela Strandberg. I övrigt blir det framför allt modern jazz med göteborgsbaserade bandet Agleia.
Det bästa med att spela bas är att känna att man är grunden som allt vilar på, att vara länken mellan rytm och melodi!
Jag heter David och undervisar i piano, med utgångspunkt i afroamerikansk tradition, och musikproduktion. Tio av våra 21 musikelever har valt musikproduktion som tillval, det är ju något som blivit allt populärare i och med att tekniken har blivit enklare. Just nu jobbar de med att skapa egna versioner av Blinka lilla stjärna med olika synth-ljud, loopar och trumspår.
Jag har själv gått tre år på folkhögskola, och fick med mig mycket av den tiden, både personligt och hantverksmässigt. Det är roligt att få ge tillbaka lite av det nu. Folkhögskolan är ju en fantastisk möjlighet, man har alltid någon att spela med, och jag tycker det är mycket mer kreativt än på musikhögskolan.
Nu bor jag i Hindås, och är ursprungligen från Vårgårda. Före Helsjön har jag varit lärare på Birka folkhögskola, och även musiklärare i Etiopien. Jag har också jobbat med musikterapi för funktionshindrade, och sett att det finns många olika sätt att kommunicera genom musik.
Det som berör mig mest med musik är ärligheten, när jag känner att det är äkta. Det kan vara i alla typer av musik. Även om det går att göra fantastiska studioproduktioner tillför det också en extra nerv när musiken skapas i stunden.